Identiteitscrisis
Blog college 10 november 2020
Het derde college van LAB2 zit er op, ik betrapte mijzelf er op dat ik minder gefocust was. Was dit omdat ik in mijn hoofd als bezig was met de opzet van dit blog of om het feit dat ik de opdracht van vanavond aan het uitpluizen was. Dat heb ik wel vaker, ik denk vaak veel te moeilijk en lang na. Dat kan soms handig zijn, maar in de meeste gevallen denk ik achter achteraf, 'Jeetje Mandy denk nou niet zo moeilijk!' Dit had ik deze avond dus ook.
Voor de grote burgerschapsopdracht heb ik het thema identiteit gekozen. Tijdens het college gaan wij weer in break-out groepjes uiteen. Ik zit dus in het themakamer identiteit. Gelukkig merk ik al gauw op dat ik niet de enige ben die de opdracht niet helemaal lijkt te begrijpen. Ik slaak een zucht van verlichting wanneer Jessica de themakamer binnenkomt. Na een vraag van een medestudent legt Jessica o.a kort en bondig uit wat voor lessen je bijvoorbeeld bij het thema identiteit zou kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld een ik-kring, PAD-kind van de dag, of een les waarin in kinderen gaan leren hoe zij hun eigen mening kunnen leren geven. Daar was hij weer, het moment, 'ja Mandy je denkt weer te moeilijk.' De voorbeelden die Jessica gaf zijn dingen die ik dagelijks in mijn klas doe. PAD-kaartjes bespreken, PAD-kind van de dag en de kernwaarden van de school bespreken, aanleren en vooral als leerkracht uitdragen. Nog even een kleine kijktip voor als je net dacht wat is de PAD-methode. Bij deze een kort, maar duidelijk filmpje hierover. https://www.youtube.com/watch?v=QoAXmCKn_Fo
Was het dus iets in de zin van onbewust bekwaam? Of is het omdat ik dit al 14 jaar, dag in dag uit, bijna niets anders doe dan dit soort dingen met leerlingen bespreken en uit te voeren. Ik heb tenslotte niets voor niets het thema identiteit gekozen.
In mijn puberteit was dit immers een immens gevecht voor mij. Op mijn dertiende kwam ik bij mijn pleegouders wonen. Bij mijn moeder was ik enig kind en toen ik daar kwam moest ik voor mijn gevoel opeens tegen 8 individuen opboksen. Wie was ik, wat voelde ik, wat was mijn mening en mocht ik deze wel verkondigen. Je kan gerust zeggen dat ik in een ware identiteitscrisis zat. Al denk ik zomaar dat bijna elke puber dit waarschijnlijk meemaakt. Je mag best weten dat dit een onzekere en emotionele tijd voor mij was. Daarop terugkijkend was het dieptepunt toch wel dat ik compleet ander persoon wilde zijn. En dat bedoel ik dan letterlijk. In mijn hoofd maakte ik hele plannen om mijn uiterlijk compleet te veranderen. Onder het mom, als ik dat doe dan ben ik vast goed genoeg voor deze wereld.
Als ik daar nu aan terug denk is het bizar en ook best verdrietig dat ik zo dacht. Het is gelukkig, al zeg ik het zelf, allemaal wel goed gekomen. Als leerkracht, maar ook als moeder geef ik elke dag mee dat je altijd zo dicht mogelijk bij je zelf moet blijven, dat je meetelt als persoon, dat je een eigen menig mag hebben en dat je trots op je zelf moet zijn. Ja het opschrijven hiervan is vaak makkelijker dan het doen, dat weten wij allemaal. Maar ik zeg altijd zo, het leven is een grote leerschool met vallen en opstaan, je stopt er pas mee als je er niet meer bent.
Morgen zie ik mijn leerlingen weer, na het schrijven van dit blog heb ik ieder geval weer genoeg inspiratie om met het thema burgerschap/identiteit aan de slag te gaan. In de hoop dat ze meer over de wereld, maar vooral meer over zich zelf mogen leren!
Bronnen:
Website, www.slo.nl, (2019, 4 december) Filmpje. Geraadpleegd op 22 november 2020, https://www.slo.nl/vakportalen/vakportaal-burgerschap/schoolvoorbeelden/denominatie-identiteit/jenaplanschool-cleophas/
Website, www.slo.nl (2019, 16 december) Tekst, identiteit. Geraadpleegd op 22 november 2020, https://www.slo.nl/vakportalen/vakportaal-burgerschap/identiteit/
YouTube, (2016, 29 november) Filmpje identiteit, wie ben ik? Geraadpleegd op 22 november 2020, https://www.youtube.com/watch?v=6s_8jX4YGrQ
Website, www.schoolenveiligheid.nl. Tekst, korte beschrijving over de PAD-methode. Geraadpleegd op 22 november 2020, https://www.schoolenveiligheid.nl/po-vo/kennisbank/programma-alternatieve-denkstrategieen-pad/
YouTube, (2020, 9 juni) Filmpje Programma Alternatieven Denkstrategieƫn. Utrecht: Hogeschool Utrecht. Geraadpleegd op 22 november 2020, https://www.youtube.com/watch?v=QoAXmCKn_Fo
Wat mooi dat je alles zo deelt. Dat je kan schrijven waar je mee zit en hoe je iets meemaakt.
BeantwoordenVerwijderenIk herken mij in je bevindingen over de les. Ik heb tot nu toe ook dat ik haast niet gefocust ben op zoekende ben, waar gaat deze les nou over?
Wij zijn ook uit een gegaan in groepen. Hier bleek iedereen met dezelfde vraagteken te zien. Ik bleef alleen zitten met, hoe ga ik mijn les vormgeven. Zelf werk ik al een aantal jaar in het onderwijs. Zijn de PAD- kaartjes en PBS mij heel erg bekend. Je ziet het terug in mijn handelen. Later dacht ik, ik denk veel te moeilijk. Als ik al vaak dit soort lessen geef. Kan ik ze nu ook bedenken.
We denken inderdaad vaak veel te moeilijk.
Uiteindelijk ben ik naar doelen opzoek gegaan. Dat bracht mij bij hele mooie overzicht kaarten. Hier stonden veel burgerschapsdoelen al beschreven. (SLO, 2020) Het bracht mij herkenning. Het gaf mij meer inzichten hoe ik mijn lessen vorm ga geven. (SLO, 2020) EĆ©n van de doelen was namelijk samen omgaan met elkaar. Dit is een heel mooi doel, wat je ook al met kleuters kan bespreken. Het is inderdaad niet te ingewikkeld denken.
Ik hoop dat de opdracht nu wat duidelijker is :) Ik ben benieuwd naar je nieuwe blog.
Bron: SLO. (2020, 24 november). Doelen jonge kind. Geraadpleegd op 24 november 2020, van https://www.slo.nl/thema/meer/jonge-kind/doelen-jonge-kind/
Prachtig beschreven vanuit jezelf. Mooi om te lezen hoe het schrijven van de blog jou meer inspiratie op laat doen voor de dag die gaat komen. Dat jij het vinden van jezelf breder trekt dan alleen het les geven. Maar ook juist het moeder zijn, vrouw zijn, vriendin zijn. Binnen alle aspecten van leven kom je jezelf tegen.
BeantwoordenVerwijderenBij het lezen van je blog merk ik dat je richting het einde je meer toespitst op het onderwijs. Denk vrij, en vaak simpel. Het zijn de kleine dingen die de leerlingen hun eigenheid laat zien. Ik denk zelf vaak aan complimentjes waardoor kinderen ervaren dat ze iets kunnen en misschien zelfs wel leuk vinden, het ontdekken van het talent van jezelf.
Succes, en bovenal geniet!
Je bent zo een mooi mens ❤️. Mede ook zo mooi door je struggles, want door je strufgles begrijp je onze kids ook en blijf je voor ze strijden.
BeantwoordenVerwijderenEn dat blijft sommige kids van ons ook bij, dat er juffen waren die ze niet opgaven.
Wie ben ik? Het blijft een ontdekkingsreis denk ik, omdat je ik niet blijvend is en vast staat maar veranderlijk is ❤️
BeantwoordenVerwijderenEen herkenbare blog met herkenbare gebeurtenissen. Als eerst is het grote vraagteken enorm bekend, helaas moet ik misschien wel zeggen. Het te moeilijk denken en het bijna in paniek raken omdat je niet weet waar je moet beginnen. Ook ik had helaas die paniek toen ik even niet meer wist waar ik verder moest, maar het is gelukt.
Ik heb zelf geen identiteitscrisis gehad, maar wel veel mensen in mijn omgeving. Ik vond het altijd lastig hoe ik hun nou het beste kon ondersteunen bij het vinden van zichzelf. Ik heb helaas negatieve dingen gezien, maar ook positieve dingen. Gelukkig is het bij de meeste mensen in mijn omgeving goed gekomen en hebben ze nu een mooie toekomst voor zich. Toch zou ik graag ook mijn leerlingen in de klas hierbij willen helpen. Ik merk dat deze situaties van jezelf leren kennen en weten wat je wilt steeds jonger voorkomen. Hoe kun je een leerling nou ondersteunen om hun door het proces te helpen. Allereerst komt bij mij het zelfvertrouwen op. Een identiteitscrisis is niet iets negatiefs, alleen iets waar je zelf doorheen moet komen. Hoe fijn is het dat als je toch in deze situatie komt je vertrouwen hebt in je eigen kunnen en dit mee werkt binnen het proces. Ik bied de leerlingen daarom al handvatten om vanaf jongs af aan dit zelfvertrouwen op te bouwen. Ik doe dit door leerlingen bewust te maken van hun kunnen, positief te benaderen, leren dat fouten maken mag en de zelfstandigheid te stimuleren (Meddens, z.d.). Wat voor de oudere leeftijd interessant is om te doen is een complimenten boek (Akker, 2022). Ik lees deze tip en denk ineens aan mijn eerste stage tijdens mijn mbo-opleiding. Ik was onzeker over mijn kunnen op stage, maar samen met mijn begeleidster begon ik een boekje om vaardigheden van mijzelf te kunnen benoemen en daarmee mijn zelfvertrouwen te vergroten. Bij mij is dit iets wat mij geholpen heeft en wat voor het oudere kind een goede oefening zou kunnen zijn.
- Akker, L. V. D. (2022, 24 maart). 10x zo help je een puber om meer zelfvertrouwen te krijgen. JM Ouders. https://www.jmouders.nl/puber-meer-zelfvertrouwen/
- Meddens, R. (z.d.). Hoe vergroot je het zelfvertrouwen van je kind? Psychogoed. Geraadpleegd op 25 mei 2022, van https://psychogoed.nl/hoe-vergroten-zelfvertrouwen-kind/